Slecht fietsen
Dit is een artikel uit de Stentor.DEN HAAG - Tien tot vijftien procent van de 1,4 miljoen nieuwe fietsen die per jaar in ons land worden verkocht, zijn van zeer slechte kwaliteit.
Dat komt veelal door spotgoedkope importfietsen en fietsonderdelen uit China en andere Aziatische landen. Vanwege allerlei gebreken zijn ze een gevaar voor de verkeersveiligheid. Dit melden RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland (VVN). CDA en VVD eisen van het kabinet scherpere controle door inspectiediensten.
De mankementen bestaan uit geknakte frames, gebroken trapassen, doorgezakte achterwielen, snel slijtende remvoeringen, giftige laksoorten en gevaarlijke stoffen in handvatten (cadmium) en in de aandrijving van elektrische fietsen.
,,Een goede fiets koop je niet voor 100 of 150 euro. Die fietsen zien er mooi uit, maar daar is ook alles mee gezegd. Ze vormen een gevaar op de weg en dat kunnen we ons - in een land waar dagelijks drie miljoen fietsers onderweg zijn - niet veroorloven,'' reageert Stef Stock van RAI Vereniging.
Rob Stomphorst van VVN noemt het ,,zeer verontrustend'' dat ons land wordt overspoeld door slechte rijwielen. ,,Vaak zijn de remmen van die krengen al na een jaar helemaal versleten.''
Duurkoop
Branchevereniging Bovag zegt dat een goedkope fiets meestal duurkoop is. ,,De eerste gebreken ontstaan vaak al binnen een jaar na aankoop. En dan zijn de reparatierekeningen vaak niet mis'', waarschuwt woordvoerder Paul de Waal. ,,De vakhandel geeft bovendien goede garantie.''
RAI Vereniging zegt dat consumenten vooral bij partijverkopen in winkelketens, supermarkten en op veilingsites de kans lopen een kat in de zak te kopen. Stock benadrukt echter dat daar niet alleen troep wordt aangeboden.
Een aantal Nederlandse rijwielfabrikanten laten fietsen en fietsonderdelen maken in China, waarbij de kwaliteit door Nederlanders wordt gecontroleerd.
Geplaatst: 26 november 2009 06:35, laatste wijziging: 26 november 2009 06:44
van onze redactie binnenland
Op December 3, 2009